– Niko te ne pita što si stara, došla sam ovde u dva. .. Sačekaću do pet, ako stignem, kad sam već ovde, tada imam autobus… Masa je sveta bila, rastura se gužva, nisam ni znala da mogu da zakažem – ispričala nam je Radmila Ćirković (70) iz Pepeljevca. Strpljivo je sedela na klupici, pored koje je spustila štap i torbu, gledajući u jednog od ljudi u redu. Zapamtila je da je posle njega.
U redu se tiskaju uglavnom stariji, mnogi od njih se podupiru štapovima ili stoje oslonjeni na zid. Neretko za njih čekaju supružnici ili deca… Sve se ovo dogođa u kruševačkoj Policijskoj upravi, ispred šaltera za izdavanje ličnih karti i pasoša. Do 15 časova zahteve podnose oni koji su zakazali preko interneta, odnosno internet stranice “e-uprava”, a popodne oni „bez termina“. U ovoj drugoj grupi, većinu čine stariji jer ne umeju da zakažu. Neretko nemaju pametan telefon, internet, niti bilo koga ko bi im pomogao.
Radmila ima na koga da se osloni, tu su deca i unuci, koji će zakazati ako ne stigne, ali bi joj, potvrđuje, značilo kada bi mogla da pozove na neki broj telefona i jednostavno dobije termin.
Sugrađanka Dobrinka Dimić (79), sedi pored nje, ni ona nema izbor, mora da čeka. U redu, umesto nje, stoji sin. Dolazila je prethodnog dana da se raspita šta je potrebno, niko joj nije ni pomenuo zakazivanje:
– Samo su mi rekli da treba da idem da uplatim 1.200 dinara. Mnogo bi mi značilo kada bi postojala neka služba da može da nam zakaže, imamo običan mobilni, onaj stari, služi nas dobro, ali ne možemo da zakažemo – objasnila je ona.
Iako kruševačka Policijska uprava navodi da prednost pri podnošenju i podizanju dokumenata imaju trudnice, osobe sa invaliditetom i stariji, to očigledno ne funkcioniše, pogotovu kada su u redu svi stariji.
– Budući da se zakazivanje termina za lična dokumenta na šalterima Ministarstva unutrašnjih poslova zakazuje putem e-uprave, trenutno ne postoji mogućnost da se uvede poseban telefonski broj u te svrhe – navedeno je u odgovorima Policijske uprave.
Ni u Gradskoj upravi Kruševac ne postoji služba koja bi pomagala starijima pri korišćenju onlajn usluga:
– Razmatraju se mogućnosti pružanja pomoći, ne samo starijim, već i invalidnim i drugim licima kojima je potreban takav vid podrške – navedeno je u odgovoru Gradske uprave.
Da je takav vid podrške potreban potvrđuje Nataša Todorović iz Crvenog krsta Srbije:
– Kako bi se osiguralo da oni što ne koriste internet ne budu dovedeni u nepovoljan položaj s prelaskom usluga u digitalnu i onlajn sferu, neophodno je da se razviju pojačana podrška kako bi se uvećala digitalna inkluzija, konstrukcija uređaja i tehnologije lake i intuitivne za korišćenje („user-friendly design“), kao i odgovarajući alternativni način pristupa za one što ne mogu ili ne znaju kako da ostvare pristup onlajn uslugama.
Ona podseća da nepristupačnost ili neodgovarajuća dostupnost informacione i komunikacione tehnologije najčešće nastaju kao rezultat neravnopravnosti ili barijera u drugim oblastima života sa kojima se starije osobe suočavaju.
– Zbog toga je važno obezbediti starijim osobama pristup znanju i celoživotnom učenju, podršku u informisanju preko medija koji su im dostupni, kao i odgovarajuće prihode za dostojanstven život koji će doprineti i njihovoj boljoj socijalnoj uključenosti. Za digitalnu uključenost važno je partnerstvo javnog, civilnog i privatnog sektora kako bi stariji mogli da budu deo savremenog društva i kako bi se smanjio digitalni jaz – zaključuje ona.
A dok se to ne dogodi naši stariji čekaju, uglavnom veoma strpljivo… Povremeno po neko u redu zagalami, začuje se po neka oštra reč , ali se onda ponovo sve stiša. Pričaju međusobno o tome koliko su već puta dolazili, koje ih boljke muče.
Zorica Milojević (75) čekala je zajedno sa suprugom, koji je sedeo oslonjen na štaku.
– Značilo bi mnogo kada bi mogli da zakažemo na telefon, da ne čekamo ovoliko na red, imam aritmiju… Evo, sada su ovde svi nervozni – prokomentarisala je kratkotrajnu viku u redu.
I ona je, kao i većina starijih, više puta dolazila. Prethodnog jutra su joj kazali da nezakazani dolaze popodne, ali je tog popodneva bila ogromna gužva. Ponovo je došla narednog dana…
J.Božović
Projekat “Lokal pres Lab 2.0” je razvijen i podržan od strane programa “Medijski inkubator za Zapadni Balkan” Free Press Unlimited, koji je finansiran od strane Ministarstva spoljnih poslova Holandije, a realizuju ga članice PU “Lokal pres”.