Iako su prava potrošača jasno definisana zakonom, trgovci neretko zloupotrebljavaju to što kupci ne poznaju svoja prava. Čitalac koji se obratio našoj redakciji je zbog odustanka od kupovine morao je da plati „penale“, tačnije vraćen mu je novac sa umanjenjem od 30 odsto od vrednosti naručene robe. Da li je ovo po zakonu ili je to još jedan trik trgovaca?
Mnogi građani/ke doživeli su bar jednom da ih putem telefona pozovu na neku prezentaciju, uz obaveznu opasku da su pravi srećnici što su baš oni odabrani da dođu u taj i taj restoran, gde ih čeka večera i prigodan poklon.
Ono što ih stvarno tamo dočeka, je komad nečega na tanjiru što liči na hranu i „poklončić“ sa kojim realno i ne znaju šta bi, te nasrtljivi trgovac koji ne odustaje dok ih ne ubedi da kupe proizvod koje organizator nudi. I uvek su to ne baš jeftini proizvodi čija je cena višestruko veća od realne, ali uz mogućnost da se plati na rate. Mnogi nasednu na te „pogodnosti“, a neki jednostavno „popuste“ pred nastrtljivim trgovcem. Da su prevareni, obično shvate tek kad dođu kući. I tu se priča završava.
Slična situacija je i sa prodajom od vrata do vrata. Roba koja se na ovaj način prodaje obično je sumnjivog kvaliteta, ali potencijalni kupac na to obično i ne stigne da obrati pažnju, jer im vešti trgovci sve vreme u ruke guraju neke poklone koji idu gartis uz proizvod koji žele da im prodaju. Moć ubeđivanja koju su dobro uvežbali, uglavnom im najbolje prolazi kod starijih sugrađana/ki. Obično, tek kada prodavcu daju novac ili potpišu ugovor, shvate da su prevareni, te naknadno o tome obaveste svoju decu ili nekoga od porodice.
U praksi, ove prevare veštih trgovaca uglavnom prođu bez ikakvih posledica, jer kupci nisu upoznati sa svojim pravima.
A pravo kupca u ovakvim situacijama je sledeće: ukoliko se roba kupi van poslovnim prostorija trgovca, na raznim prezentacijama ili od trgovačkih putnika koji prodaju „od vrata do vrata“, prema Zakonu o zaštiti potrošača, kupac ima pravo da u roku od 14 dana od potpisivanja porudžbenice ili ugovora, odustane od kupovine, bez navođenja razloga odustanka i bez plaćanja penala.
Međutim, ovo pravilo ne važi ukoliko se proizvod kupi u prodavnici. Kupac koji tek nakon kupovine shvati da mu roba ne odgovara, a realno ona nema nikakav objektivan nedostatak, dobra je volja prodavca da li će kupcu da vrati novac. Po zakonu, u takvim situacijama, nije u obavezi ni da tu robu zameni.
Foto: pixabay