Buka u Kruševcu:  Značajna prekoračenja u celom gradu, posebno noću!

Na svih 12 lokacija na kojima se meri nivo buke u životnoj sredini u gradu Kruševcu, zabeležena su značajna prekoračenja, posebno u noćnim terminima. Tokom septembra, najveća noćna prekoračenja bila su u krugu Bolnice i kod Medicinske škole – navodi se u poslednjem izveštaju Zavoda za javno zdravlje, objavljenom na sajtu Gradske uprave.

Poslednje merenje nivoa buke u životnoj sredini, obavljeno u septembru ove godine, pokazalo je značajna prekoračenja za dan i veče, pre svega na lokacijama koje se nalaze u zonama poslovno-stambenog područja, trgovačko-stambenog područja i dečijih igrališta, kao i u školskoj zoni, dok su u noćnim terminima prekoračenja izmerena na svim mernih mestima.

Buka u Kruševcu potiče uglavnom od saobraćaja (autobusi gradskog prevoza, teški kamioni i laka vozila) posebno na posmatranim tačkama koje su zapravo saobraćajni magistralni pravci, ali i od aktivnosti građana u večernjem i noćnom periodu merenja.

Izmerene vrednosti buke u životnoj sredini, sa prekoračenjuma posebno noću, mogu nepovoljno uticati na odmor i opšte stanje zdravlja ljudi, posebno ukoliko je njihovo dejstvo stalnijeg karaktera- stoji u izveštaju Zavoda za javno zdravlje.

Gledano po zonama, najveća noćna prekoračenja su u krugu Bolnice (merno mesto broj pet) i kod Medicinske škole (merno mesto broj sedam), gde je tokom noći zabeleženo prekoračenje do 15, odnosno, 20 decibela.

Šta možemo da uradimo?

Mere za smanjenje nivoa buke u životnoj sredini u gradu Kruševcu, preporučene od strane Zavoda za javno zdravlje, su:

– odrediti takozvane crne, sive i bele akustične zone;

– ispitati uticaj saobraćajne buke na zdravlje ljudi, koji žive u crnim akustičnim zonama u odnosu na kontrolnu grupu (bela akustična zona grada). 

– sprovesti oštriju kontrolu poštovanja propisa o preusmeravanju teških vozila na zaobilaznicu oko grada, odnosno zabrane saobraćaja takvih vozila kroz gradsku zonu.

 – insistirati na kontroli buke koju emituju motorna vozila pri tehničkom pregledu i u svakodnevnom saobraćaju.

 -nastaviti sa unapređenjem saobraćajne infrastrukture, mreže ulica sa automatskom regulacijom saobraćaja i sinhronizacijom rada semafora na pojedinim pravcima. 

-uvesti tajmepe na semaforima koji traju duže od jednog minuta, posebno na raskrsnicama sa magistralnim značajem.

 – planiranje i postavljanje zelenih i zaštitnih pojaseva i raspoređivanje višespratnih zasada različitih drvenastih, žbunastih vrsta (mleč (Acer platanoides L.), lipa (Tilia sp.), berlinska topola (Populus x berolinensis Dipp.), lužnjak (Quercus robur L.), grab (Carpinus betulus L.), kanadska topola (Populus canaden-sis Asch.), breza (Betula verrucosa Ehrh.), i dr.) i zimzelenog šiblja (Viburnum rhytiphyllum) duž prometnih saobraćajnica, u cilju smanjenja nivoa komunalne buke.      

Rezultati merenja po zonama

Konkretno, u krugu Bolnice, granične vrednosti buke za tu zonu, povećane su tokom dana, večeri i noći. Prekoračenje tokom dana bilo je do 6 dB, tokom večeri do 3 dB, a tokom noći čak 15 dB. Ustanovljeno je, kako se navodi u izveštaju Zavoda, da je buka na ovoj lokaciji najvećim delom potiče od saobraćaja vozila u krugu Bolnice.

Kod Medicinske škole (ulica Ćirila i Metodija) prekoračenja su takođe zabeležena u sva tri termina, odnosno, tokom dana, večeri i noći kada to prekoračenje ide i do 20 decibela. Buka na ovom mernom mestu uglavnom potiče od saobraćaja ( prosečan broj vozila na sat je 249 lakih i 6 teških vozila), te od aktivnosti vozila, posebno u večernjim i noćnim terminima.

Na mernom mestu broj šest, odnosno, u Memorijalnom parku Slobodište, nivo buke tokom dana i večeri ne prelazi granične vrednosti, dok je u noćnom terminu to prekoračenje u septembru bilo do 4 decibela. U ovom delu grada, buka uglavnom potiče od saobraćaja.

U parku Bagdala tokom noći zabeleženo je prekoračenje do 4 dB. U ovoj zoni, nekontinuirana buka potiče od vozila iz okolnih ulica i parkinga, kao i aktivnosti građana, posebno u večernjim i noćnim satima.

Kod bazena, u Kosovskoj ulici, prekoračenja su prisutna u sva tri termina merenja, u toku dana do 8 decibela, u večernjim satima do 4, a tokom noći do 14 dB. Buka na ovoj lokaciji potiče od saobraćaja, gde na sat kroz ovu ulicu prođu 443 laka i sedam teških vozila.

U ulici Nade Marković, kod fabrike Rubin, nivo buke je povećan tokom dana i noći, sa prekoračenjem od 3, odnosno, 9 decibela. Buka u ovom delu grada u peridou merenja bila je kontinuiranog je toka i poticala je od saobraćaja ( 702 laka i 38 teških vozila na sat) i građevinskih radova putara na toj lokaciji.

U centru grada, na Trgu kosovskih junaka, ispred hotela Rubin, nivo buke, za prostor gradskog centra, ne prelazi granične vrednosti tokom dana i večeri. Tokom noći to prekoračenje bilo je do 12 decibela. Tokom merenja ustanovljeno je da buka najvećim delom potiče od saobraćaja, posebno motocikala u noćnom periodu, kao i aktivnsoti građana. U tom delu grada, prosečan broj vozila bio je 689 lakih i 29 teških vozila na sat.

Na raskrsnici Balkanske i Jug Bogdanove ulice (ABH centar) utvrđeni nivo buke za prostor koji se nalazi duž magistralnih i gradskih saobraćajnica sa zonom stanovanja, tokom večeri ne prelazi dozvoljene vrednosti. U toku dana i noći bilo je prekoračenja do 8 decibela. Utvrđeno ej da ova buka potiče od saobraćaja, gde na tom mernom mestu na sat prođu 784 laka i 50 teških vozila.

U naselju Vlado Jurić tokom dana i večeri nema prekoračenja buke u životnoj sredini za tu zonu, dok ih je tokom noći bilo, do 5 dB. U ovom del grada frekvencija vozila je mala, odnosno, prosečan broj automobila je sedam na sat.

Na Parunovačkom mostu, kao mernom mestu duž gradskih saobraćajnica sa zonom saobraćaja, tokom dana i večeri utvrđeni su merodavno nivoi buke, dok je tokom noći prekoračenje buke bilo do devet decibela. Buka u tom delu grada najvećim delom potiče od saobraćaja, sa 486 lakih i 43 teška vozila na sat.

Na Aerodromu (ugao Bulevara Nikole Pašića i ulice Kneza Miloša) prekoeračenja su zabeležena tokom dana i noći, od do dva, odnosno pet decibela noću, a razlog je takođe saobraćaj- prosečan broj vozila na sat bio je 548 laka i 46 teških vozila.

Na Jasičkom putu (merno mesto- parking 14. oktobar) buka iznad dozvoljenih vrednosti zabeležena je u toku dana i noći ( do 5, odnosno, 12 dB), dok u toku večeri nema prekoračenja. Prosečan broj vozila na ovoj lokaciji je 583 laka i 42 teška vozila na sat. 

D.P.

Naslovna foto: Zavod za javno zdravlje Kruševac, preuzeto sa Gradskog sajta

2 Comments

  1. Meni smeta puštanje vatrometa gotovo svake noći u ponoć od strane NN lica. Tu bi, pretpostavljam, trebalo da reaguje komunalna policija. Ali ne tako što ćemo mi nekoga prijaviti, već bi regularna patrola trebalo da prolazi i kontroliše takve stvari ć

    1. Author

      Poštovana,
      portal Odjek je već pisao o tome (https://odjek.rs/kome-nesmeta-ponocni-vatromet/).
      Iako je ispaljivanje profesionalnog vatrometa zakonom definisano i može se izvoditi samo uz odobrenje MUP-a, svedoci smo da se vatromet ispaljuje gotovo svake noći, uglavnom u ponoć, sa različitih lokacija. Reakcija nadležnih, očigledno, izostaje. Ponovo ćemo uputiti pitanja nadležnima.
      S poštovanjem,
      portal Odjek

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *