Predsednik Srbije Aleksandar Vučić prisustvovaće u nedelju, 22. decembra, otvaranju deonice Kruševac – Trstenik – Vrnjačka Banja na Moravskom koridoru. Otvaranje te deonice na Moravskom koridoru predviđeno je u 12.30 časova, saopštila je Služba za saradnju s medijima predsednika Republike.
Sada će biti otvoreno novih 30 kilometara tog puta.
Podsetimo da je deonica Moravskog koridora od Makrešana do Koševa, u dužini od 10,9 kilometara, u saobraćaj puštena u decembru prošle godine, a prethodno je u aprilu te godine puštena deonica od Pojata do Makrešana, duga 16,9 kilometara,
Tada ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić, pre godinu dana je najavio da će kompletan Moravski koridor biti završen do 2025. godine
Podsetimo da se otvaranje dela Moravskog koridora od Makrešana do Koševa, odnosno do Kruševca, desilo tačno četiri godine nakon što je označen početak radova (zvanično su počeli 15. decembra 2019. godine). Krajem te 2019. godine je najavljeno da će ta deonica biti završena za dve godine, odnosno do kraja 2021. godine, a da će ceo Moravski koridor biti završen za četiri godine, što bi značilo krajem 2023. godine.
Nadležni su, tokom prethodnih godina, često obilazili radove na pomenutoj deonici, a svaki novi dolazak značio je novo obećanje. Najpre je premijerka Ana Brnabić, u obilasku radova u decembru 2020. godine, kazala da će prve deonice biti gotove već 2022. godine. Predsednik Srbije Aleksandar Vučić je međutim, u martu 2021. godine, kazao da bi deo Moravskog koridora od Kruševca do Pojata trebalo da bude završen do kraja te ili do januara naredne, odnosno 2022. godine, da bi samo šest meseci kasnije, u oktobru 2022. godine, Vučić dao novi rok, mart 2023. godine.
Istorijat obećanja o izgradnji autoputa, koji bi „poprečno“ povezao Srbiju, podugačak je, a kao svoj adut koristili su ga mnogi političari. Iako je ideja o auto – putu koji će povezivati gradove duž moravske doline zaista višedecenijski san žiteljla ovog dela Srbije, gradnja Moravskog koridora je prvi put zvanično najavljena 2010. godine.
Tadašnja ministarka za Nacionalni investicioni plan Verica Kalanović je, kako su prenosili mediji, kazala da će gradnja deonice Pojate – Preljina „početi naredne, 2011. godine“, navodeći da će za tu namenu biti upotrebljen novac od prodaje „Telekoma“, a da se projektna dokumentacija već priprema. Radovi nisu počeli te, kao ni kasnijih godina, a nova obećanja i rokovi su se nizali. Kalanovićka je 2013. godine više puta najavljivala potpisivanje ugovora o kreditu sa kineskom Eksim bankom.
Ostalo je zabeleženo i da je predugovor o izgradnji Moravskog koridora prvi put potpisan u decembru 2012. godine, sa kineskom kompanijom CRBC, bio je vredan 492 miliona evra, a početak izgradnje tada je najavljivan za 1. maj 2013. godine. Odložen je, kako su tada obrazložili nadležni, jer je kineska kompanija tražila povećanje cene.
Početkom 2014. godine, Velimir Ilić, tadašnji ministar građevine, rekao je da će tender za izgradnju Moravskog koridora biti raspisan za mesec i po dana, dodavši da su za njegovu izgradnju zainteresovani partneri iz UAE. Takođe, tadašnja ministarka građevine, saobraćaja i infrastrukture, Zorana Mihajlović, je u septembru 2015. godine, na otvaranju Bruskog puta, kazala da će informacije o gradnji autoputa Pojate – Preljina biti poznate u narednih nekoliko meseci.
Konačno, Vlada Srbije je sa američko-turskim konzorcijumom Behtel-Enka 5. decembra 2019. godine potpisala komercijalni ugovor o izgradnji Moravskog koridora u vrednosti 745 miliona evra, a predviđeni su i dodatni radovi i direktni i indirektni materijalni troškovi od 20 odsto.Tim ugovorom je predviđeno da za dve godine Kruševac autoputem bude povezan sa Кoridorom 10, za manje od tri godine da se Kraljevo i Čačak povežu sa autoputem “Miloš Veliki”, a da kompletan projekat bude završen za četiri godine.
Pored izgradnje autoputa, projekat obuhvata i regulaciju reke Zapadne Morave i njenih pritoka, kao i izgradnju telekomunikacione infrastrukture.
Skupština Srbije je, podsetimo, do kraja 2023. godine potvrdila tri kredita za potrebe izgradnje Moravskog koridora, ukupne vrednost oko 1,6 milijardi evra.
Podsetimo da se autoput Pojate – Preljina sastoji iz tri deonice: Pojate–Kruševac (27,83 kilometara), Kruševac–Adrani (53,88 kilometara) i Adrani–Preljina (30,66 kilometara). Moravski koridor je prvi digitalni autoput u Srbiji i širi je od svih autoputeva u našoj zemlji, za jedan metar.