Skoro sve pritužbe građana lokalnom zaštitniku – neosnovane!?

Lokalnom zaštitniku građana (ombudsmanu) u prethodnoj godini u našem gradu obratilo se skoro tri stotine građana sa pritužbama na rad Gradske uprave i komunalnih službi. Skoro sve su, prema rečima Bojana Đurđevića, lokalnog zaštitnika prava građana, neosnovane.

Ističem da nije bilo utvrđenih povreda prava koja se nisu mogala otkloniti pre ili u toku samog postupka. Pritužbi je bilo, ali je sve otklanjano u toku samog procesa – objašnjava Bojan Đurđević za naš portal.

Rad zaštitnika građana, kako je naveo, usmeren je na zaštitu i unapređenje ljudskih prava, a građani se mogu obratiti za zaštitu svojih prava iz različitih oblasti, to pravo ima svako fizičko ili pravno lice, domaće ili strano koje smatra da mu je na neki način učinjena nepravda. Pritužba se može podneti najkasnije godinu dana od izvršene povrede prava građana. Postupak je besplatan.

Tokom protekle godine zaštitu svojih prava zatražilo je oko 300 građana (pisane pritužbe, razgovori u kancelariji i telefonski razgovori ). U pisanom obliku bilo je 38 pritužbi koje su se odnosile na rad Gradske uprave i rad firmi čiji je osnivač Grad Kruševac, od čega je po 19 pritužbi bilo na rad Gradske uprave i na rad javnih preduzeća i ustanova. Najviše ih je bilo na rad Odeljenja za inspekcijske poslove, slede Centar za socijalni rad i  Vodovod.

Prema podacima iz godišnjeg Izveštaja o radu najveći broj obraćanja građana odnosio se na postupanje građevinske i komunalne inspekcije, koje rade u okviru Odeljenja za inspekcijske poslove. Prijave su se odnosile na nepostupanja komunalne inspekcije po podnetim prijavama da upravnik stambene zajednice ne ispunjava obaveze propisane Zakonom o stanovanju i održavanju zgrada, prijavama neispravnosti unutrašnjih vodovodnih instalacija stana na etaži iznad, prijavama za neuredno dvorište, skladiranje lima i šuta, ispuštanje otpadnih voda i drugih nečistoća, držanje životinja.

Građani su se pritužbama na rad Centra za socijalni rad uglavnom obraćali zbog neblagovremenog postupanja po zahtevima za jednokratnu novčanu pomoć, nemogućnosti ostvarivanja ili gubitka prava na novčanu socijalnu pomoć, nemogućnosti ostvarivanja prava na socijalno stanovanje, ali i zbog prava na dodatak za pomoć i negu drugog lica, prava na starateljsku i hraniteljsku zaštitu.

U slučajevima pritužbi na rad JKP “Vodovod” primedbe su se odnosile na postojanje nepravilnosti na vodovodnoj i kanalizacionoj mreži, a lokalni ombudsman je na osnovu obaveštenja dobijenih iz ovog preduzeća utvrdio da se radi o unutrašnjoj instalaciji koju su u obavezi da održavaju sami korisnici instalacija, o čemu ih je detaljno informisao. Nekoliko primedbi se odnosilo da na način evidentiranja  i merenja potrošnje vode preko postavljenih vodomera, a manji broj na neispravnost vodovodne i kanalizacione instalacije što je otklonjeno tokom samog postupka.

Kada je rad JKP ”Kruševac” u pitanju građani u seoskim područjima su ukazivali na problem iznošenja smeća, osporavajući osnov za naplatu komunalne usluge uz agrumente koji se odnose na veliku udaljenost utvrđenih lokacija – punktova za prikupljanje smeća i nepostojanje potrebe i interesa građana za ovakvom vrstom usluge.

Lokalni ombudsman pruža i savetodavnu-pravnu pomoć postupajući po pritužbama i informiše građane o njihovim pravima. Ovlašćen je da posreduje u mirnom rešavanju sporova u okviru svoje nadležnosti, kao i da nadležnim organima grada podnese inicijativu za donošenje novih i promenu postojećih propisa i opštih akata grada, radi unapređenja i usklađivanja propisa grada.

U nadležnosti lokalnog ombudsmana ne spadaju: rad republičkih organa uprave, pravosudnih organa, policije i drugih organa čiji osnivač nije Grad, kao ni rad Skupštine grada, Gradskog veća i gradonačelnika.

M.M.D.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *