Ove godine u Osnovnoj školi „Nada Popović” u Kruševcu organizuje se celodnevna nastava za dva odeljenja prvog razreda. To u praksi znači da su prvaci u školi od 7 do 15 časova, da tu završavaju domaće zadatke, ali i učestvuju u nizu vannastavnih aktivnosti.
U OŠ „Nada Popović“ ove godine je upisano 157 prvaka, a u pomenuta dva odeljenja je po 27 đaka. Problem pojave tehnološkog viška učitelja, škola je odlučila da reši organizovanjem celodnevne nastave. Detalje o novom načinu rada za portal Odjek.rs otkrivaju četiri učiteljice, koje vode pomenuta dva odeljenja prvaka.
– Iskoristili smo priliku da apliciramo za dva odeljenja, jer je toliko bilo anketiranih roditelja koji su hteli celodnevnu nastavu. Takav vid nastave doprinosi boljoj interakciji između dece i roditelja, jer će biti više vremena za druženje, umesto za izradu domaćih zadataka. Smena obrazovnih i vaspitnih sadržaja, koje se odvijaju u skladu sa sportskim aktivnostima, utiču na razvoj i gimnastiku i tela i uma. Kada bismo sada uradili anketu, mislim da bi mnogo više roditelja bilo zainteresovano – kaže Jelena Ivanović, direktorka Osnovne škole „Nada Popović”, ističući da bi bilo idealno da celodnevna nastava postoji za prvi, drugi i treći razred.
Ovaj tip nastave je, prema rečima učiteljice Vesne Bogdanović, veliki izazov:
– To je budućnost i pitanje je vremena kada će zaživeti potreba da svaka škola ima ovaj vid nastave. Ovo je izazov za učitelje, jer je u pitanju nešto novo i drugačije. Deca u školi odrade domaći zadatak, pa kada roditelji dođu po njih, odlaze bez udžbenika i imaju više vrema za igru i neke druge aktivnosti.
Učionice su opremljene ormarićima u koje deca ostavljaju svoje stvari. Svakog ponedeljka roditelji u školu donose knjige, sveske i pribor, koji ostaje tu tokom radne nedelje, a uzimaju ga petkom, kako bi mogli da prate napredovanje dece.
– Celodnevna nastava je u stvari oblik nastave bez teških torbi i domaćih zadataka kod kuće. Sve se završava u školi, a deca idu kući rasterećena od teških rančeva i obaveza koje su imali do sada – objašnjava učiteljica Ivana Jovanović.
U periodu onlajn nastave, koja se odvijala tokom pandemije korone, roditelji su shvatili da imaju potrebu za stručnom pomoći tokom izrade domaćih zadataka.
– Bojažljivo smo krenuli u celu priču sa celodnevnom nastavom. Počeli smo detaljno da razrađujemo svaki segnemt ovog obrazovnog sistema i sada smatramo da će u budućnosti to biti jedan od osnovnih oblika rada u školi. Roditelji se u velikoj meri osećaju rasterećeno i sada mogu više vremena da provedu sa decom u nekim slobodnim aktivnostima. Sigurni su i veruju školi da su deca bezbedno zbrinuta veći deo dana, dok su oni na svojim poslovim obavezama – navela je ona.
Specifičan i netradicionalan način rada pokazao se kao velika prednost, jer učenici pokazuju brži napredak, odmorniji su i zainteresovaniji za dnevne aktivnosti.
– S obzirom na to da su u pitanju prvaci, brzo stiču radnu naviku. Dosta toga rade samostalno, verovatno samostalnije nego što bi to bilo kod kuće. Prostor učionice doživljavaju kao svoj drugi dom, pa su još prisniji sa učiteljicom. Imamo pitomiji i prisniji kutak nego što su tradicionalne učionice, jer deca donose svoje igračke i jastučiće. Slobodnija su nego što su to inače prvaci, jer su doživeli prostor kao nešto njihovo – ističe učiteljica Marina Delev.
U školskoj trpezariji imaju zajedničke obroke, doručak, ručak i zdravu užinu, što učiteljice ističu kao dodatni vid socijalizacije.
Cilj je da od dece prvenstveno stvore dobre ljude, a potom i dobre đake.
– Utičemo na to da deca savremenu tehnologiju koriste na kvalitetniji i bolji način. Udaljićemo ih od telefona, a u toku slobodnih aktivnosti privućićemo im pažnju nekim edukativnim stvarima, pa će biti upošljena na pravi način – naglašava učiteljica Delev.
Slobodne aktivnosti, kojima se u školi poklanja velika pažnja, prema rečima naših sagovornica, omogućiće deci da otkriju i ispolje svoje talente i interesovanja, koji su, zbog redovne nastave i ograničenog vremenskog intervala, ostajali skriveni.
Pozitivne reakcije roditelja ne izostaju, ali ni dece, koja se iskreno raduju i uživaju u vremenu provedenom u školi.
– Zamišljeno je da deca, zajedno sa učiteljicama, idu u obilazak grada, kulturnih ustanova i parkova, kao i da ih svakog petka, u našem terminu, vodimo na bazen. Družićemo se i uživaćemo, a deca će zavoleti školu, biće samostalnija i odgovornija – zaključuje učiteljica Mirjana Punoševac.
J. Aksentijević