“Čudesna sudbina Ameli Pulen” (romansa)
Reč je o francuskoj romantičnoj komediji režisera Žan-Pjera Ženea u kojoj glavnu ulogu igra Odre Totu. Scenario za film, čija je radnja smeštena u delovima Monmartra, napisali su Žene i Gijom Loran. Film pruža interesantan i pomalo idealizovan pogled na savremen način života u Parizu. Individue svih likova u filmu dolaze do izražaja, zbog razrađenosti njihovih osobina i svakodnevnih navika. Film je prvobitno prikazan u aprilu 2001. godine u Francuskoj, Belgiji i u švajcarskom delu francuskog govornog područja, uz nekoliko prikazivanja na različitim filmskim festivalima u svetu. Dobio je ukupno 27 međunarodnih filmskih nagrada i proglašen je za najbolji film Evrope, a bio je nominovan i za četiri Oskara Američke filmske akademije.
Radnja filma prati priču o devojci Ameli, koja sa svojim shvatanjima pravde pokušava da usreći i pomogne ljudima oko sebe. Ameli u detinjstvu nije imala priliku da oseti blizinu i ljubav roditelja i odmalena je počela da gradi neki svoj svet i živi u njemu. Dvadeset trogodišnja Ameli živi sama u stanu u centru Pariza i radi kao konobarica u malom kafiću „Dve vetrenjače“ na Monmartru.
“Život je lep” (ratna drama)
“Život je lep” (ital. La vita è bella) italijanska je drama iz 1997. godine, u režiji Roberta Beninija. Glavne uloge tumače Roberto Benini, Nikoleta Braski i Đustino Durano. Radnja prati Gvida Orefičea, italijanskog Jevreja vlasnika knjižare, koji upotrebljava svoju plodnu maštu da zaštiti sina od užasa interniranja u nacistički koncentracioni logor. Film je delimično bio inspirisan knjigom “Na kraju, pobedio sam Hitlera”, koju je napisao Rubino Romeo Salmoni, kao i Beninijevim ocem, koji je tokom Drugog svetskog rata proveo dve godine u koncentracionom logoru Bergen-Belzen.
Film je ostvario i kritički i komercijalni uspeh. Zaradio je više od 230 miliona dolara širom sveta, što ga je učinilo jednim on filmova koji nisu na engleskom sa najvećom zaradom, i dobio pohvale od strane kritičara. Osvojio je nagradu žirija na Kanskom filmskom festivalu 1998. godine, dve Evropske filmske nagrade i tri Oskara (najbolji film na stranom jeziku, najbolji glumac i najbolja originalna muzika).
Priča filma prati jevrejsku porodicu koja završava u koncentracionom logoru i njihov način da tamo prežive i sve učine drugačijim i lepšim od okrutne stvarnosti.
“Mržnja” (drama)
Mržnja je crno-beli dramski film koji je pisao, montirao i režirao Matju Kasovic. U ovom filmu se govori o borbi za život trojice mladih prijatelja u distriktu u Parizu. Naslov ovog filma potiče od teksta koji je Iber, jedan od trojice prijatelja spomenuo: „Mržnja stvara mržnju!”.
Mržnja počinje vestima o gradskim protestima u distriktu u opštini Šantelup le Vinj u blizini Pariza, izazvane napadom i hospitalizacijom Abdela Išaha, što je dovelo do napada na policijsku stanicu i gubitka službenog revolvera tokom protesta. Ovaj film prikazuje otprilike dvadeset uzastopnih sati života trojice Abdelovih prijatelja, kao i svih mladića imigrantskih porodica, koji žive posle protesta.
“28 dana kasnije” (naučno-fantastični horor)
“28 dana kasnije” je britanski naučno-fantastični horor film snimljen 2002. u režiji Denija Bojla. Predstavljao je jedan od prvih koji će koristiti tokom kasnijih godina izuzetno popularan motiv zombi apokalipse, a kome su Bojl i njegov ko-scenarist Aleks Garland dali originalne detalje, bilo da je reč o inficiranima, bilo perspektivi protagonista koji novi svet upoznaje nakon što se probudio iz kome. Bojl je film snimio sa relativno niskim budžetom i uz tada još uglavnom nepoznate glumce, ali je uprkos tome postigao izuzetan komercijalni uspeh. Godine 2007. je snimljen nastavak pod naslovom “28 sedmica kasnije”.
Film počinje iznenadnim upadom aktivista pokreta za zaštitu životinja u istraživački centar pun zaraženih majmuna. Tom prilikom oslobađa se smrtonosni virus, koji inficirane dovodi u stanje ubilačkog besa. U roku od 28 dana, cela populacija planete je desetkovana, a malobrojni preživeli pokušavaju da spasu budućnost, što nije jednostavan zadatak jer virus nije jedina pretnja.
“Lov” (drama, akcija)
“Lov” je danski film iz 2012. godine režisera Tomasa Vinterberga, u kom glavnu ulogu tumači Mads Mikelsen. Radnja se odvija u malom danskom gradiću u periodu oko Božića i prati čoveka koji postaje meta masovne histerije nakon što biva nepravedno optužen za zlostavljanje devojčice u vrtiću gde radi kao vaspitač.
“Lov” je premijerno prikazan na Filmskom festivalu u Kanu 2012. godine, gde je Mikelsen osvojio nagradu za najboljeg glumca. Sam film je osvojio brojna druga priznanja, uključujući nagradu Nordijskog filmskog saveta za najbolji film. Takođe je bio nominovan za Oskara i BAFTU u kategoriji „Najbolji strani film“, a trenutno se nalazi na listi 250 najboljih filmova sajta IMDb.
Lukas je član lovačke zajednice u danskoj provinciji i radi kao vaspitač u vrtiću; uživa u društvu dece i deca ga doživljavaju prijateljski. Živi sa psom i iako razveden trudi se da održi kontakt sa sinom adolescentom, koji živi sa majkom. U vrtiću se zapošljava imigrantkinja Nađa i njih dvoje stupaju u vezu.
M.M.D.
foto: Freepik