Nakon dve decenije tokom kojih je kruševački „Jugoprevoz“ bio u većinskom vlasništvu radnika, odnosno malih akcionara, nedavno je okončana promena vlasništva, nakon čega većinu od 93,5 odsto ima kompanija „Knez petrol“. Prema navodima poslovodstva, novi vlasnik nastavlja delatnost preduzeća, planirana je nabavka dodatnih autobusa, pre svega na gas, sređivanje autobuskih stanica, unapređivanje radionice i perionice.
Radnici „Jugorevoza“ su, podsetimo, 2005. godine organizovali tada najbrojniji radnički konzorcijum u zemlji te u procesu privatizacije otkupili 70 odsto tadašnjeg društvenog kapitala, što je bilo 49,3 ukupnog kapitala. S obzirom na to da su radnici iz prethodnog perioda već imali deo akcija, u njihovom vlasništvu je tada bilo oko 80 odsto kapitala firme.

Konzorcijum je na početku imao 555 članova, odnosno radnika. Oni su za kupovinu preduzeća izdvojili 2,434 miliona evra, a poslednju ratu isplatili su 2010. godine, kada je njihov Konzorcijum, koji je tada imao 535 članova, zvanično postao vlasnik većinskog kapitala preduzeća.
Praksa je pokazala da su na taj način radnici sačuvali svoju firmu, jer su broja druga prevoznička preduzeća, kroz postupak privatizacije prestala da postoje, a mnogi gradovi nakon toga godinama bili bez redovnog gradskog i prigradskog prevoza.
Trgovina akcijama je, kako nam je kazao generalni direktor „Jugoprevoza“, Zoran Misić,preko berze praktično tekla još od tada, mada minimalno:
– Tokom godina akcije su prodavali uglavnom oni koji su odlazili u penziju. Međutim, pre tri godine došlo je do veće prodaje preko berze, kada su otkupljene akcije u vrednosti od 15 odsto vlasništva. Ta firma nije došla kod nas da kaže kakvi su joj interesi, planovi, nismo znali kakva nam je budućnost. Uspeli smo da zaustavimo takvu prodaju.

Pre godinu i po dana započeli su pregovori sa kompanijom „Knez petrol“, sa kojom je „Jugoprevoz“ od ranije sarađivao.
– Došli smo do dogovora da ta kompanija otkupi akcije od zaposlenih i penzionera, po ceni od 8.000 dinara po akciji, što je ispoštovano. Otkupila je i pomenutih 15 odsto od druge firme, tako da je sada vlasnik 93,5 odsto. Ostatak je u rukama malih akcionara koji imaju od po jedne do 15-tak akcija, a reč je uglavnom o akcijama gde su nerešeni imovinski odnosi ili naslednici jednostavno nisu zainteresovani – objasnio je Misić.
Promena vlasništva zaokružena je u martu ove godine, a Misić ističe da novi većinski vlasnik nastavlja obavljanje delatnosti. Napominje da glasine o izmeštanju kruševačke glavne autobuske stanice, koje mesecima kruže gradom – nisu tačne.
– Glavna autobuska stanica u Kruševcu neće biti izmeštena. Ona i ostale stanice u Aleksandrovcu, Brusu, Ćićevcu, Varvarinu, Trsteniku i Blacu ostaju u funkciji. U toku je njihovo sredjivanje, krečenje, obnavljanje klupa za putnike – kazao je on.

Osim toga, najavio je nabavku autobusa, pre svega onih koji koriste gas, jer je plan da se na području Rasinskog okruga ubuduće radi sa takvim vozilima:
– Kupljeno je 40-tak vozila iz inostranstva, starosti od od pet do deset godina. Ideja je da bude 70-tak autobusa na gas, što je oko 40 odsto voznog parka koji trenutno imamo. Radi se i na nabavci dodatnih polovnih turističkih autobusa, kupljena su već tri, u planu je još pet za ovu sezonu. Ukupno imamo 37 turističkih autobusa koji se koriste za ekskurzije, turističke ture, ali i za redovne linije ka Beogradu, NovomSadu, Čačku, Kopaniku.
Ideja je, kako je dodao, da se zanavlja vozni park te da se posao širi.
Misić je podsetio da je tokom korone, kada tri godine „točkovi nisu okretali”, “Jugoprevoz” uspeo da preživi te da redovno isplaćuje plate. Istovremeno je bilo problema za nedostatkom vozača i majstora, jer su mnogi otišli u inostranstvo, ali i na izgradnju Moravskog koridora.
– To je bilo 2022, 2023 i tokom prve polovine prošle godine, da bi nakon toga došlo malo do stabilizacije, ima povratnika iz Zapadne Evrope, deo se vraća sa Koridora.
Što se cena u gradskom i prigradskom saobraćaju tiče one su, tvrdi Misić, najniže u Srbiji, iako su u novembru povećane za 23,5 odsto. Poskupljenja, dodao je, ove godine neće biti.

Inače, „Jugoprevoz“ je u momentu privatizacije, pre 20 godina, zapošljavao 770 radnika, a danas ih ima 450. Prosečna plata vozača je oko 95 hiljada dinara, a ima i onih koji primaju po i do 140 hiljada, u zavisnosti od dodatnog angažovanja.
J.B.
Ma,ne znaš ko je pošteniji -stvarni novi većinski vlasnik-“šerif”grada Kruševca ili Knežević(Knez petrol).
Ha ha odradjeni su radnici.
Zar se iza firme Knez petrola, ne krije Bata Gašić? Koliko sam čula, on je i Kocku uzeo autobusku stanicu. Samo nemoj da rekonstruišu ništa, i narod da beži što dalje od nadstrešnica! Da, i neka nam kaže, gde to uzima novac, da idemo da i mi malo “osvežimo” svoj novčanik.?
Da nije tužno, bilo bi smešno.