Istraživanje CINK-a o zastupljenosti ranjivih grupa u lokalnim medijima – Po tekst nedeljno!

Centar za istraživačko novinarstvo Kruševac (CINK) sproveo je novo istraživanje o zastupljenosti medijskih priloga o pripadnicima/pripadnicama ranjivih grupa u lokalnim medijima u centralnoj Srbiji.

Analizirano je 10 medija (portala) sa prostora Rasinskog, Niškog, ali i drugih okruga.  

Mediji koje smo analizirali su: Odjek (Kruševac), Grad (Kruševac), Radio-televizija Kruševac – RTK iz Rasinskog okruga, Južne vesti (Niš), Gradski portal 018 (Niš) i Alpress (Aleksinac) iz Nišavskog okruga, Pressek i Puls Šumadije (Kragujevac) iz Šumadijskog okruga i Lokalni (Paraćin)i Central Media (Jagodina) iz Pomoravskog okruga. U posmatranom i analiziranom periodu u svih deset medija objavljeno je ukupno 110 medijskih priloga. Najviše priloga objavljeno je na Gradskom portalu 018 i Alpressu, po 19, a najmanje na portalu Lokalni.rs (Paraćin), samo jedan.

Lokalni mediji su za četiri meseca, koliko je ovo istraživanje trajalo, u proseku jednom nedeljno izveštavali o ranjivim grupama:

U proseku objavljeno je 11 medijskih priloga po mediju, odnosno 5,5 priloga po mediju na mesečnom nivou. Dakle, možemo reći da su lokalni mediji u ovom periodu objavljivali u proseku po jedan medijski prilog nedeljno o društveno ranjivim grupama.

Najviše se izveštavalo o osobama sa invaliditetom, dok nijedan medijski prilog o LGBT populaciji nije pronađen:

Najviše medijskih priloga, od ukupno 110, objavljeno je o mladim i osobama sa nekim vidom invaliditeta, po 30 (27,27%). O ženama je objavljeno ukupno 20 priloga (18,18%), o deci 14 (12,74%), starijim osobama 11 (10,01%), Romima dva (1,82%) i “ostalima” tri. Zanimljivo je da nije pronađen nijedan medijski prilog koji se odnosi na pripadnike/pripadnice LGBT populacije.

Milenković je prokomentarisao i novinarske forme koje su korišćene:

Kada je reč o novinarskim formama koje su korišćene ubedljivo najviše medijskih priloga su izveštaji sa različitih događaja, čak 71 (64,54%). Ukupno 21 medijski prilog (19,09%) smo klasifikovali kao vest/proširena vest a objavljeno je i 11 reportaža (10%). Samo sedam tekstova (6,36%) je svrstano u grupu problemskih tekstova/analiza stanja.

Povodi za izveštavanje o ranjivim grupama najčešće su bili događaji:

U 80 slučajeva (72,72%) povod za objavljivanje određenog medijskog priloga bio je neki događaj (radionica, tribina, poseta funkcionera…) a u devet slučajeva (8,18%)  neka prigoda poput Svetskog dana borbe protiv šećerne bolesti slično. Ukupno 18 medijskih priloga (16,36%) objavljeno je u okviru medijskih projekata koji su finansirali različiti donatori, najčešće lokalne samouprave. U samo tri slučaja povodom za objavljivanje priloga o društveno osetljivim grupama bilo je “nešto drugo” – kazao je Slaviša Milenković na konferenciji za medije.

L.K.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *