U samom centru grada, preko puta Kruševačkog pozorišta, zidove zgrade sa kolonadama skoro tri decenije krase dva veličanstvena murala. Ove zidne slike, koje nose nazive „Stepenište za večnost” i „Polazak na Kosovo” postale su svojevrstan simbol Kruševca i značajan podsetnik na njegovu bogatu istoriju.
Mural „Stepenište za večnost” nalazi se na severnoj strani pomenute zgrade. Otkriven je na Dan oslobođenja Kruševca, 14. oktobra 1995. godine, a naručilac je bila fabrika „Rubin”. Autor ovog impozantnog dela, veličine 10,5 x 4 metara, je kruševački slikar i dizajner Radovan Vučković. Na slici je dominantan lik žene, koja čašom vina, na tradicionalan način, ispraća svog viteza u nove poduhvate. Ispred konjanika se, koji takođe drži čašu u ruci, nalaze simbolizovane stepenice, na čijem vrhu se nalazi venac pobede i slave, koji je inače simbol Rubina.
Prema drugom tumačenju, naslikana devojka predstavlja „Župsku beračicu” koja ispraća svog hrabrog ratnika na put podviga zbog kog će biti ovenčan „Rubinovim” vencem. Ovakvo shvatanje potkrepljuju simbolični detalji na slici. Diskretni zapis „vinum bonum” (dobro vino) povezuje se sa beračicom, godina 1371. za godinu osnivanja grada, a specifična kaciga na vitezovoj glavi motivski se vezuje za kruševački kraj.
Izbledeo od sunca, na južnoj strani iste zgrade, oslikan je mural „Polazak na Kosovo”. Ktitor je bila kruševačka Skupština opštine, a autorka Svetlana Azdejković, akademska slikarka primenjene umetnosti iz Kruševca. Inspiraciju za delo autorka je pronašla u epskoj narodnoj pesmi „Car Lazar i carica Milica” u kojoj je opevan polazak vojske na Kosovo. Odabrana je upečatljiva scena u kojoj kneginja Milica moli najmlađeg brata Boška Jugovića da ostane sa njom u Kruševcu, kako bi „imala brata od zakletve”. Častan, hrabar i svestan svoje dužnosti Boško ne prihvata sestrinu molbu. On ne želi da bude kukavica, već bira put koji će mu omogućiti večno pamćenje po dobru:
„Idi, sestro, na bijelu kulu;
A ja ti se ne bih povratio,
Ni iz ruke krstaš barjak dao,
Da mi care pokloni Kruševac.”
Slika na zidu, sa danas neprepoznatljivom vizijom autorke, oživljavala je brižnu Milicu i hrabrog barjaktara Boška na konju, naoružanog i sa ratnom zastavom u ruci.
J.A.