– Digitalni svet sve brže i brže napreduje, tako da uskoro očekujem uvođenje 5G mreže u Srbiji, generalni utisak je da operateri treba da rade na komunikaciji sa korisncima, brzini u odgovoru na probleme i spremnosti ljudi na terenu – to su neki od odgovora koje smo od mladih dobili na pitanja u vezi sa kvalitetom usluga mobilnih operatera u Srbiji.
Godinu za nama su obeležile mnoge inovacije upravo u sferi mobilnih telefona i usluga koje nam pružaju mobilni operateri. Vlada Srbije je u avgustu ove godine usvojila Strategiju kojom se aukcija za podelu frekvencija za 5G mrežu zakazuje tek za kraj 2025. godine, a procenjuje se da će tokom 2026. 5G biti dostupan na tek 10 odsto teritorije naše zemlje. Međutim, pored pete generacije mobilne mreže, sve više se priča o visokim cenama postojećih usluga, kao i o korisničkoj podršci koju svaki operater treba da obezbedi.
Pitali smo mlade kako oni vide dešavanja na polju telekomunikacija. U anketi koju smo sproveli među 15-oro mladih oni su pokazali pozitivan, ali i kritički odnos prema poslovanju mobilnih mreža u Srbiji.
Više od 70 odsto ispitanika reklo je da su korisnici usluga istog operatera u dužem vremenskom periodu, a manjina je rekla da su ga menjali. Kao razloge za promenu naveli su loš odnos brzine interneta i cene, loš odnos prema korisnicima, ali i povoljnije cene kod drugog operatera i posebne pogodnosti za prenos broja. Takođe, većina anketiranih koristi uslugu postpejd, što znači da usluge plaćaju za tačno utvrđeni obračunski period.
Oko dve trećine naših sagovornika reklo je da trenutno nema obavezu plaćanja dodatne opreme operateru u vidu mesečnih rata. Ipak, oni koji jesu u toj poziciji, istakli su da je to najčešće mobilni telefon.
Naše istraživanje je pokazalo da mladi za svoj mobilni paket najčešće izdvajaju od 2.000 dinara do 3.000 dinara na mesečnom nivou. Oko 60 odsto ispitanika koristi tarife sa neograničenim internetom.
Što se tiče korišćenja internet u romingu odgovori su podeljeni. Mladi su naveli da kupuju lokalnu SIM karticu kada stignu na odredište, a postoji i eSIM, koji je novijeg datuma. Većina ljudi se još uvek odlučuje da kupi neki od dodataka putem svog operatera u Srbiji i tako se osigura od neželjenih troškova.
Kada je reč o korisničkoj podršci, stavovi su takođe podeljeni. Deo naših sagovornika ističe nezadovoljstvo zbog čekanja na rešavanje problema. Neki su i zadovoljni, pohvaljuju ažurnost i spremnost da se problem reši. Takođe, dok deo korisnika nije imao potrebu da reklamira usluge.
Imajući u vidu cene usluga, pitali smo mlade da li korišćenje skupih tarifnih paketa smatraju određenom vrstom luksuza. Veliki broj je odgovorio potvrdno, navodeći rast cena iz godine u godinu, a da se kvalitet usluga ne menja značajno. Neki tvrde da cene jesu visoke, ali ne spadaju u kategoriju luksuza.
– Smatram da je odnos cene i kvaliteta potpuno nesrazmeran kod svih mobilnih operaterera u Srbiji; ne predstavlja luksuz, već jednu vrstu lagodnosti; smatram da cene nisu realne i da je cena paketa koju nude jako visoka, za uslove života u Srbiji, mislim da postaje luksuz jer naša država nema standard koji ima EU – neki su od odgovora.
Kao što smo već naveli, usvojena je Strategija koja bi Srbiju trebalo da približi petoj generaciji mobilne mreže. Međutim, često se može čuti da bi 5G mreža najviše koristila naučnoj zajednici i onima koji koriste superkompjutere, dok je za građane 4G standard sasvim dovoljan. Mladi su podeljeni, ovo je možda bilo i pitanje oko kog smo čuli najviše podela. Dok jedni veruju da bi 5G mreža u Srbiji mogla biti dostupna tokom naredne dve godine, postoje i oni koji su sumnjičavi i misle da to neće biti uskoro.
– Nadamo se uskoro; vrlo brzo; verujem da se to neće desiti u narednom period; nadam se nikada; verovatno uskoro, s obzirom na to da digitalni svet sve brže napreduje I razvija se – neki su od odgovora koje smo dobili.
Na kraju, opštepoznato je da su mladi uvek pokretači promena i novina. S obzirom na to da treba ići u korak sa tehnologijom, oni će nastaviti da insistiraju na poboljšanju kvaliteta usluga i stvaranju novih konekcija, a verovatno je to i put ka takozvanom ‘globalnom selu’.
Filip Farkaš
Foto: pixabay.com