Direktor Toplane o stanju u tom preduzeću, poskupljenju, javno-privatnom partnerstvu

Toplana ima dovoljno energenata za celu grejnu sezonu i, ukoliko ne bude većih kvarova i havarija, građani Kruševca nemaju razloga za brigu. Što se privatizacije tiče, Toplana nije privatizovana već je doneta odluka o pokretanju postupka o javno -privatnom partnerstvu- kaže Milutin Tasić, direktor kruševačke Toplane.

Tasić je naveo da gotovo sve toplane u Srbiji posluju sa izuzetno visokim problemima u funkcionisanju, koji su i finansijske i tehničke prirode zbog zastarelosti postrojenja i kotlova. Konkretno, kruševačka Toplana postoji 45 godina, dva kotla iz tog perioda i danas rade i deo su postrojenja. Na centralnom izvoru toplotne energije postoje i dva kotla na gas, i  još tri posebne kotlarnice na izdvojenim lokacijama: Bare (ugalj), Rasadnik (mazut) i Prnjavor (gas). Kruševačka Toplana jedna je od najvećih toplovodnih mreža u Srbiji, koja greje celu teritoriju grada Kruševca sa skoro devet hiljada korisnika.

Kotlovi na ugalj stari četrdeset pet godina /Foto:/ Odjek.rs

Staro postrojenje, ali i čudni vremenski uslovi doveli su do problema na samom početku ove grejne sezone i do primedbi građana na kvalitet grejanja u pojedinim delovima grada:

Imamo jako čudne vremenske uslove, pa smo imali povećan obim pucanja cevi zbog velike razlike u temperaturi na području naše toplotne mreže, duge šezdeset kilometara. Trudimo se da održimo kvalitet u pružanju usluge toplotne energije, znamo da je na početku grejene sezone bilo nezadovoljstva što se tiče temeperature, ali reagovali smo na svaku primedbu korisnika. Proveravali smo temeperature, jedan dan je bila slabija u odnosu na očekivanu, ali nije bila ispod minimuma propisanog zakonom.

Vrlo često razlog lošeg grejanja su i loše unutrašnje instalacije u stanovima, čije održavanje nije u nadležnosti Toplane:

Preduslov za dobro grejanje su fasade, stolarija, tehnička ispravnost unutrašnje instalacije i ispravnost pumpe u podstanicama kako bi usluga pružanja grejanja bila omogućena svim korisnicima, a veoma često se dešava da je problem u lošim instalacijama. Podstanice su u vlasništvu stanara i održavanje pripada njima.

U skladu sa vremenskim uslovima tek prošle nedelje krenulo se sa punim kapacitetom grejanja, a razloga za brigu korisnika nema:

Imamo sasvim dovoljno energenata za grejnu sezonu pred nama, kao alterantivu imamo gas i građani Kruševca nemaju razloga za brigu ukoliko ne bude većih kvarova i havarija. Trenutno su oba kotla na ugalj ispravna, u funkciji su, nadamo se da će tako i ostati –  kazao je Tasić.

Imamo energenata do kraja sezone – tvrdi direktor Toplane /Foto:/ Odjek.rs

O poskupljenju

Komentarišući poskupljenje grejanja u ovoj sezoni, Tasić je kazao da Toplana četiri godine nije menjala cenu grejanja, da je poslednje poskupljenje bilo 2020. godine:

-Tokom ove četiri godine imali smo veliki izazov u finansijskom smislu, radi se o godinama najveće svetske krize i poskupljenja, kada su cene energenata na svetskom nivou drastično porasle, usled pandemije i rata u Ukrajini. Ovo poskupljenje od dvadeset odsto je nedovoljno za funkcionisanje, i dalje smo najjeftiniji u Srbiji, ali se nadam da ćemo uspeti da opstanemo kao preduzeće sa ovim cenama. Poskupljenje je bilo neophodno, ako želimo da imamo gradsku Toplanu.

Naveo je da finansijsko stanje Toplane nije dobro i da ono traje već dugi niz godina. Problem sa vraćanjem dva kredita od 700 miliona dinara Poštanskoj štedionici, uz garanciju Gradskog Vodovoda, rešen je novim refinansirajućim kreditom koji je uzet uz saglasnost gradske Skupštine septembra 2024. godine.

Urađen je  petogodišnji plan za vraćanje obaveza prema Poštanskoj štedionici, a vrednost kredita je milijardu i petsto miliona dinara za izmirivanje obaveza po osnovu oba kredita i izmirivanje obaveza prema dobavljačima, koje su se  nagomilale u proteklom periodu. Na taj način smo obezbedili ovu, ali i neke buduće grejene sezone. Vodovod nije ugrožen, nema bojazni da ćemo ugroziti bilo koga i da ovaj kredit nećemo vratiti jednom stabilnom projekcijom. Vraćanjem ove kreditene obaveze Toplana će se razdužiti nakon pet godina.

Javno- privatno partnerstvo kao spas?

Skupština Grada Kruševca je na zasedanju u prvoj polovini septembra donela odluku o pokretanju postupka o javno- privatnom partnerstvu (JPP). Prema rečima Tasića, Javno preduzeće “Toplana” Kruševac nije privatizovano, procedura o JPP je samo na nivou inicijative, zvanični predlozi se tek očekuju.

Po zakonu o JPP podnosilac inicijative može biti bilo ko, javno ili privatno preduzeće, ili pak pojedinac. Procedura je jednostavna, jasna i transparentna. Samo pokretanje postupka nema nikakav obavezujući faktor, nije došlo do privatizacije, kako se u gradu priča. Mi smo doneli odluku o pokretanju postupka, očekujemo zvaničan predlog, od strane bili kog predlagača. Kao preduzeće koje ima neekonomsku cenu usluge i kotlove na ugalj stare četrdeset pet godina, mi želimo na ovaj način da omogućimo, ukoliko postoji neko ko želi da ponudi neku alternativnu vrstu proizvodnje toplotne energije, mi budemo kupac te energije. Za nas to znači smanjenje troškova proizvodnje i rasterećenje Toplane velikih troškova.

Da bi se ovo realizovalo ponuđač mora da podnese predlog, a formirana je i Komisija ( sastavljena od članova Gradskog veća i stručnjaka iz Toplane) za sagledavanje predloga, kasnije bi o predlozima razmatrala Republička komisija za JPP.  

Tasić ističe da za sada nije potpisan ni jedan dokument, da nema zvaničnih predloga, naglašava da JPP nije privatizacija i da će imovina Toplane će uvek biti imovina tog preduzeća.

Inicijativa je vrlo pozitivna, ne vidim ništa loše u novom jednom proizvodnom ciklusu, novoj opremi i obezbeđivanju nove energije za građane Kruševca. To je idealan način funkcionisanja. Ukoliko želimo boljitak i opstanak Toplani partner nam je neophodan – mišljenja je direktor Toplane.

Koliko Toplana zagađuje vazduh?

Na pitanje da li i koliko Toplana utiče na zagađenje vazduha u našem gradu direktor ovog javnog preduzeća je kazao da zagađenost vazduha u našem gradu uglavnom dolazi od individualnih ložišta. On je naveo da bi se postupkom JPP i taj problem u velikoj meri rešio:

Novim načinom funkcionisanja umanjenost zagađenosti vazduha bi bila apsolutna, jer se kao vrsta energenta predviđa korišćenje sečke i uz najmodernije filtere samo bi vodena para izlazila iz dimljaka. Proširili bismo kapacitete i pokušali da individualne korisnike povežemo na mrežu i tako smanjimo zagađenost  jer su najveći zagađivači individualni korisnici. Voleo bih da budemo ekološki kvalitetniji grad, da novi sistem grejanja doprinese tome da živimo u jednom zdravom gradu.

Kontrolna tabla /Foto:/ Odjek.rs

Iz Toplane upućuju apel korisnicima da se informišu o radu Toplane putem sajta i medija, da svoje reklamacije šalju putem e- meil adrese ili telefonskim putem, a oni će kao i do sada blagovremeno najavljivati sve radove. Direktor Toplane se zahvalio redovnim platišama i pozvao korisnike da koriste bonus od pet odsto za one koji plate račun do 15. u mesecu. Što se neredovnih platiša tiče, dužnici su i pravna i fizička lica, pa će uskoro biti pokrenut sistem naplate, koji će biti nesto rigorozniji.  

M.M.D.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *